Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


  Vissza a Nyitóoldalra

Jóarc!

Te is Amerikaifocista akarsz lenni?

 

Érdekel, hogyan válhatsz igazi játékossá?

 

Tudni akarod, hogyan fogd a labdát, hogyan kapd el, és mit kezdj vele?

 

Itt a lehetőség! A következőkben megtudhatsz minden alapot ami segít neked játékossá válni!

 

 

 

»Alapok:

 

Alapvetően 6 képességnek kell birtokában lenned, persze ezek nem mindegyike szükséges minden poszon, de ezekre épül az Amerikai Football.

 Wilson

Képességek:

 

 

 

 

»Futás: (Running)

 Futás

A kitartó, gyors futás az első számú ebben a játékban, mivel a játék menete közben bármikor állhat elő olyan szituáció, hogy egy olyan játékosnak kell futnia, akár labdával, akár a labdáért, aki posztjának teendői közé nem is tartozik a futás.

 

Tanulj meg gyorsan, robbanékonyak elindulni, fontos a stabil alapállás, hogy a kitámasztott hátsó lábadat mintegy rugóként tudd használni, és az, hogy sose, SOHASE állj  nyújtott lábakkal, mindíg roggyasztott lábakkal várd a kezdést, mert így az izmaid készenlétben lesznek az indulásra és rövidebb lesz a reakcióidőd. Persze a futásnál előny a kisebb testsúly, ezért szoktak a Futójátékosok (Receiver), a csapat talán legkisebb termetű, legkönnyebb emberei lenni.

 

A lábaid pontos helyzete a poszttól is függ, például a Receiver-ek a Quarterback (QB = Irányító) felöli lába van elöl, hogy az előre begyakorolt formációban pontosan jöjjön ki a lépés.

 Futás

Nagyon fontos a sprinten kívül a hosszabbtávú futás  képessége is, ez pedíg nem más, mint állóképesség.. Az állóképesség pedíg minden játékosnak kell, a Faltól (Line), a hátul lévő hátsó blokkolókkig (Safety).

 

A futásodat / állóképességedet, elsősorban futással tudod fejleszteni, de hasznos ha eközben gyúrsz is a lábizmokra.

 

 

^

 

 

»Passzolás: (Passing)

 

Passzolás A passzolni tudás képessége igazából a csapat nagyrésze számára haszontalan, és csak a szünetekben és az edzésen való játszadozáshoz kell.

 

Az Irányító (QB = Quarterback) a legfőbb passzoló, a Center-től (C) kapott rövid (snap), vagy hosszú (shootgun) hátraadás után ő az aki, ha passzjáték van előre passzolja a labdát a futójátékosok (Receiver) egyikének.

A másik lehetőség a passzra, pedíg azon játékos elött áll aki a taktika szerint 5 yardon belül egyik játékostársának elpaszolja a labdát, így megzavarva az ellenfelet.

 

A sikeres passzhoz 4 dologra kell ügyelni:

 

1. Beállás: ha jobb kézzel dobsz tedd előre a bal lábadat, a lábfejedet fordítsd a célterület irányába, helyezd a súlypontodat a hátsó lábadra, és a törzsed, és a vállaid nézzenek egyenesen a célpontra. Ha balkezes vagy, ugyan ez, csak megfordítva.

 

2. Fogás: többféleképpen lehet a labdát megfogni, a távtól, hajlásszögtől, és a passzolótól is függ. Általánosan, a hüvelykujjadat kitámasztás képpen a labda alsó felére tedd, a mutatóujjadat a labda vége és a varrás közötti féltávolságra, a középsőujjadat, vagy a varrat mellé, vagy a varrat elejére, a gyűrűs és a kisujjadat pedíg a varratra kicsit beljebb. A lényeg, hogy fogásod biztos legyen, ne csússzon ki a labda a kezedből, mégha ütés éri akkorsem.

 

3. Elhajítás: az alábbiak szerint fogj rá a labda hátulsó felére, vedd fel a testhelyzetet, és húzd a labdát a vállad mögé, hajlított karral, a fejedtől oldalt nagyjából a válad távolságára, hogy az izmaid megfeszülhessenek, majd Passzolás indítsd előre egyenesen a cél irányába, főként az alkarod mozgatásával, és íly módon röppályára állítva ereszd el gyengéden, engedd a lendülettők kicsúszni. De fontos hogy jókor engedd el, mivel ha túl hamar elengeded, veszít az erejéből, és máshova száll, ha túl későn, kezeddel lerántod és lefelé fog repülni.

Ne várd, hogy egyből sikerülni fog, nefeledd a gyakorlat teszi a mestert!

 

4. A labda biztonsága: nefeledd, azzal, hogy te birtoklod a labdát rajtad van a biztonságának a felelőssége is. Ügyelned kell a pontosság és időzítés mellet arra is, hogyha a védőid átengednek egy ellenfelet. Nemárt gyakorolni, a támadód elleni kitéréseket, cseleket, és ha minden kötél szakad inkább tedd le a térded, így területet vesztessz, úgymond mínusz yardot szerzel, és elvesztegecc egy play-t (egy támadáslehetőséget), de megmented legalább a támadás jogát csapatodnak, mivel ha esetleg kiütik kezedből a labdát és megszerzik, az Fumble, vagyis átveszik a támadás jogát.

^ 

 

 

»Labdaelkapás: (Catching)

 

Elkapás A labda elkapása igen fontos képesség és ezzel a csapat minden tagjának rendelkeznie kell. Mivel a sikeres passzoknak tudható be általában a legnagyobb területi haladás játék közben, és ezen felül a csapat szinte minden játékosa kerülhet Interception helyzetbe, és a támadás birtoklásának joga múlhat egy elkapáson.

Az elsőszámú elkapók persze a Receiver-ek.

 

Az álló elkapás az alapja az egésznek.

Állj szűk terpeszállásba, roggyaszd a lábaidat, emeld fel magad elé a kezeidet, a nyakad magasságába, jó 30-40 cm távolságba, előre nyitott tenyérrel. Tedd össze a hüvelykujjaidat, és közelítsd össze a mutatóujjaidat, így nagyjából egy 3szöget formáztál, kicsit legyen homorú a 2 tenyered találkozásánál, hogy mintegy fészekként szolgáljon a labdának. Amikor érkezik a labda kicsit húzd a tested irányába, hogy lelassítsd, és nehogy lepattanjon a tenyeredről, szoríts rá, és húzd be a tested mellé.

Labda fogása

 

 

 

 

 

(Behúzás: A tedd a labda végére a mutató és hüvelykujjadat, és húzd  egészen a bordáidhoz, szinte a hónaljad alá, így előről az ujjaid, oldalról a bordáid, és a karod tartja, a fel le mozgást a többi ujjad korlátozza amiket ráterítessz a labdára, a hátramozgást a könyököd akadályozza, ez a lagbiztonságosabb ráfogás.)

 

A mozgás közben jövő labda elkapása részben erre épül, de kicsit bonyolultabb.

 

Ha a hátad mögül érkezik: tedd 45°-os szögben előre a két kezed felfelé nyitva, arra az oldalratartva amerről a labda feltehetően érkezik, a 2 kezed zárjon egymás mellé, és a labda érkezésénél húzd a testedhez, majd húzd a helyére.

 

 

Ha oldalról érkezik: a futás addígi irányától, a labda felé fordítsd a felsőtested kicsit, és a 2 kezedet az alapbeállás szerint 3szögben feltartva várd a labdát, ügyelve a védőkre.

 

Elkapás Ha túl magasra érkezik, vagy le: ha túl magas, a 3szöget magad fölé emelve felugrassz érte és behúzod, ha alacsony akkor előrefordított tenyerekkel résthagyva kezeid között, fészket formálva várd, és a magadhozhúzás után tedd a helyére, és van egy 3adik lehetőség, ha se alul, se nem jó magasságban jön, nos akkor a testfelületeddel kapod el, és a kezeiddel csak arra vigyázol hogy le ne pattanjon, és úgy húzod helyre.

 

Érdemes sokat gyakorolni mind az elkapást, mint a labda helyrehúzását, mivel ezeket reflex szerűen kell majd csinálnod a játékban.

^ 

 

 

»Blokkolás: (Blocking)

 

A blokkolás első ránézésre nagyon másodlagos feladatnak tűnhet. De ellenkezőleg! Jó blokkolások nélkül elképzelhetetlenek lennének a futójátékok (Rushing Play), és a passzjátékok (Passing Play) egy része sem.

 

A blokkolás lényege, hogy a blokkolók a labdás játékos elött megtisztítsák az utat, védjék őt az ellenfél játékosaitól, akik letaglózni igyekeznek őt, így a blokkoló játékosoknak köszönhetően, tud a futójátékos területet szerezni, esetleg Touchdown-t (TD) szerezni.

 

A blokkolás többnyire 2 féle lehet:

-Az ellenfél játékosának eltolása, alulról felfelé lendületből, itt a roggyasztott állásból szerzett erővel, felfelé és egyben hátra taszajtja.

-A gyakoribb, hatásosabb és a sietség miatt valószínübb blokkolás, viszont az ellenfél játékosának történő nekirepülés, és akár földreterítés árán is feltartása, ilyenkor a futás lendületéből, kissé leszegett fejjel, ívről fut a blokkoló az ellenfélnek, többnyire a vállát előreszegve, hogy saját testi épségét védje.

 

A blokkolás leginkább a gyakorlatban tanulható, kellő testsúly kell hozzá, gyorsaság, gyors reakciók és az izom sem árt. Fontos mindazonáltal, hogy a blokkolni kívánt játékosnak nem egyenesen fut neki a blokkoló, hanem kis ívről közelít, mert így könnyebb lereagálni az irányváltoztatásait, mivel ők kitérni igyekeznek majd. Fontos az ütések kibírása, a leszegett fel a nyakat és fejet védi, a váll előretartása, pedíg a mellkast és a szerveket, ilyenkor a lábra és a kezekre érdemes odafigyelni, mert nagyeséllyel a játékos alá gyűrődhetnek, aminek törés lehet a vége. A lényeg, hogy az ellenfelet kibillentsük a súlypontjából, és minimálisan is legalább irányváltoztatásra kényszerítsük.

^ 

 

 

»Letaglózás: (Tackling)

 

Az Amerikai fociban a Letaglózás (Tackle) egy fizikai beavatkozás annak a játékosnak Kép az előrehaladása ellen (általában Wide Receiver = elkapó, vagy Running Back = futó ellen) aki birtokolja a labdát.

 

Célja, hogy a játékos befejezze az előrehaladást, szóval:

- A földre kerüljön, vagyis bármely testrésze érintse a földet, a kezeken és a talpon kívül.

- Kikerüljön a pályáról az oldalvonalak (Sideline) egyikén való átfutással / eséssel.

 

Bármelyik következik be a labda "halott" (Dead) lessz, a játék (Play / Down végetérése nem a teljes játékidő végét jelenti, csak az aktuális támadásét) véget ér, és a következő játékig (Play / Drive) a labda a bíróknál van, vagy a földön pihen.

 

Ha letaglózás (Tackle) közben a labdát birtokló játékos elejti a labdát, mielött véget érne a játék (Play / Drive) az fumble-nek vagyis labdavesztésnek minősül, amikoris a labda szabad, és ha az ellenfél, a védekező csapat (Defense) megkaparintja azt, az autómatikus támadáscserét, ha a végzónába futnak vele (Endzone) akkor Touchdown-t (TD = 6 pont) jelent.

 

A letaglózás (Tackle) egy fajtája a 'Tackle for loss' (letaglózás veszteségért), ami azt jelenti, hogy a labdás játékost a kezdővonal (Line of scrimmage) mögött sikerül a földre vinni, és mint a nevében is bennevan ez veszteség a támadó (Offensive) csapatnak, mivel hátrébb került, ún. mínusz yardot nyert (Minus Yard)..

 

KépFontos megkülönböztetni az irányító (QB = Quarterback) letaglózását, ezt angolul 'Sack'-nek nevezzük.. Akkor áll elő, mikor az irányítót (QB) a kezdővonal (Line of scrimmage) mögött sikerül földrevinni, amíg nála van a labda. Ez nem minősül az elöbb említett 'Tackle for loss'-nak, ahogyan az sem amikor az irányítót (QB) a végzónát (Endzone) jelölő vonal (Goal line) mögött viszik földre a labdával, a neve 'Safety' (biztonsági) ami támadáscserével, és a védekező csapatnak 2 ponttal jár.

 

 

 

A letaglózást (Tackle) általában a következő poszton játszó játékosok viszik véghez:

 

Tackle:

     -Defensive tackle (DT) [védő taglózó]

     -Nose Tackle (NT) [védő taglózó]

Linebacker: 

     -Outside linebacker (OLB) [szélső Taglózó]

     -Middle linebacker (MLB) [középső taglózó]

     -Inside Linebacker (ILB)˙[belső taglózó]

     -Weak Linnebacker (WLB) [gyengébb taglózó]

     -Strong Linebacker (SLB) ˙[erős taglózó]

Safety:

     -Strong Safety (SS) [erős hátsó blokkoló]

     -Free Safety (FS) [szabad hátsó blokkoló]

 

 

A letaglózás általában íly módokon történhet:

 Tackle

A labdás játékos lábára mozgunk tudatosan, oldalról, előről, de akár hátulról is. Ilyenkor vagy a lábainak a test alól való lendületből kiütésével vagy a kezeinkkel lábainak összekulcsolásával megakadályozzuk a haladásban.

 

Eredményesen használható testi fölényben lévő játékosok ellen!

 

 

 

Tackle

 

 

 

A labdás játékos csípőjét kapjuk el lendületből, általában oldalról s ez kibillenti egyensúlyából.

 

 

 

 

Tackle

 

 

A labdás játékost szemből alulról feltehetően guggolásból, de mindenképpen rugó szerüen kilőve ölkeljük fel, ajánlott a nagyobb testtömeg!!

 

 

 

 

 

Tackle

 

 

Talán a leggyakoribb taglózásforma, oldalról, illetve előről, de nem szemből ökleljük fel a labdás játékost, a felsőtestre mért csapással, fontos a lendület, és a vállak használata!

 

 

 

 

Tackle

 Amikor a labdás játékos gyorsabb nálunk, elszámoljuk a távolságot, vagy szorult helyzetbe kerülünk, még van 1 utolsó mód, arra hogy földrevigyük. Ilyenkor kockáztatva, hogy elmeneküljön, viszont adva magunknak egy utolsó lehetőséget, megpróbálhatunk a játékosba kapaszkodni és utána vetődni, bízva a fogásunkban és abban, hogy a testsúlyunk megállítja majd.

Általában oldalról, vagy hátulról szokás kapaszkodni, és csak vészhelyzet esetén!

 

 

 

Tackle

A másik és egyben utolsó lehetőség a labdát birtokló játékos kiütésére.

Az utána futásból előrevetjük magunkat és igyekszünk elkapni bárhol...  Általában a lábait sikerül, mivel ő eközben haladásban van!

Ha meg sikerült fogni, akkor érdemes kirántani a lábait, vagy rájukcsavarodni, ettől vagy elveszíti az egyensúlyát, vagy odaér addígra egy csapattársunk és bevégzi a dolgot!

A stoplikkal vigyázni, nagy kárt tehetnek!!

 

 

És végül nemárt tudni, hogy az angol 'Tackle' kifejezés nemcsak a test elleni feltartóztató akciót, hanem a támadó (Offense) és a védekező (Defense) csapatok faljainak tagjait is jelölik, 'Nose Tackle', és 'Defensive Tackle' néven.

 

 

Nagyjából ennyit a letaglózásról (Tackle), ez a játék talán leglátványosabb része, és legismertebb, nagy tisztelet övezi az ezt végrehajtó játékosokat.

Talán az, hogy ilyen részletesen írtam le annak is köszönhető, hogy a posztjaimon énis ezt végzem, meccsről meccsre...!

^ 

 

 

»gás: [FOLYAMATBAN]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jogi nyilatkozate-mailTelefon: 30/659-07-25Az oldal tetejére ^

 

 

A mappában található képek előnézete Training